The Influence of Chinese Mythical Creatures on Contemporary Pop Culture: A Study of Dragon Imagery in Video Games

DOI:10.33876/2311-0546/2025-2/241-258

Authors

  • Darya Zubko Beijing International Studies University

Keywords:

dragon, Black Myth: Wukong video game, Journey to the West novel, mythological image, Sun Wukong

Abstract

The article deals with the influence of Chinese mythical dragons on modern pop culture on the example of video games, and analyses the transformation of the Chinese dragon image in the cultural context. Special attention is paid to the adaptation of this symbol, including possible changes in its symbolism and meaning under the influence of mass culture. The author explores the historical and cultural significance of the dragon image in Chinese mythology, its symbolism and evolution in the Chinese cultural context, and analyses how Chinese mythical dragons are represented in modern video games created in China and identifies key features of their image. The study covers the visual and semantic perception of the dragon and its role in the plots and mechanics of the popular video game Black Myth: Wukong. The analysis of the representation of Chinese mythical dragons in modern video games created in China allowed us to identify the cultural transformations that this ancient symbol undergoes in the context of modern pop culture. In video games, the dragon not only retains its traditional features, but also receives new interpretations that reflect contemporary trends and cultural characteristics. The article highlights the ways in which the Chinese mythological dragon has become a significant cultural element that promotes intercultural exchange and dialogue between East and West.

Author Biography

  • Darya Zubko, Beijing International Studies University

    Zubko, Darya G. — Ph.D. in History, Teacher, Beijing International Studies University, BISU (Beijing, China). E-mail: dasha.zubko.2018@mail.ru

    For citation: Zubko, D. G. 2025. The Influence of Chinese Mythical Creatures on Contemporary Pop Culture: A Study of Dragon Imagery in Video Games. Herald of Anthropology (Vestnik Antropologii) 2: 241–258.

    Научная литература

    Бянь Цзылун. Иконография образа дракона в традиционном китайском декоративно-прикладном искусстве. Дисс. канд. искусствоведения. СПб., 2022. 150 с.

    Виногродский Б. Б. Искусство управления переменами. Т. 1. Знаки Книги Перемен 1–30. Сост. Ли Гуанди. М.: Эксмо, 2017. 864 с.

    Гарридо В. В. Историко-философское осмысление символа дракона в духовной культуре Китая. Дисс. канд. филос. наук. М., 2023. 266 с.

    Иванова М. Г. Культурные архетипы как объект историко-философского анализа. Дисс. канд. филос. наук. М., 2017. 197 с.

    Кобзев А. И. Китайская астрология // Китайская астрология. Сакральное на традиционном Востоке / отв. ред. А. Л. Рябинин. М.: ИВ РАН, 2017. С. 22–32.

    Лю Дэцзэн. Образы Дракона и Феникса в китайской культуре. СПб.: «КАРО», Пекин: «Шанс» Zhonghua Book Company, 2013. 123 с.

    Маслов А. А. Китай: укрощение драконов. Духовные поиски и сакральный экстаз. М.: Алетейа: Культурный центр «Новый Акрополь», 2006. 480 с.

    Решетов A. M. Дракон в китайской политической традиции // Символы и атрибуты власти: генезис, семантика, функции / под ред. В. А. Попова. СПб.: С.-Петерб. тип. № 1 РАН, 1996. С. 142–163.

    Рифтин Б. Л. От мифа к роману: Эволюция изображения персонажа в китайской литературе. М.: Наука, 1979. 358 с.

    Сомкина Н. А. Девять сыновей дракона — феномен китайской культуры // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 8–2. С. 213–218.

    Ступникова В. В. Философско-лингвистическое прочтение образа дракона (на основе материалов гадательных надписей цзягувэнь) // Вестник БГУ Философия. 2016. № 3. С. 127–134.

    Ступникова В. В. К вопросу о происхождении образа китайского дракона // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2015. № 8. С. 21–26.

    Терехов А. Э. Представления о совершенных мудрецах (шэн) в китайских апокрифах (чэньвэй) эпохи Восточная Хань (25–220 гг. н. э.). Дисс. канд. ист. наук. СПб., 2016. 334 с.

    Фиссер М. В. Дракон в Китае и Японии. М.: «Профит Стайл», 2008. 272 с.

Published

08.06.2025

Issue

Section

The Anthropology of a Digital Human